Prednášky, besedy a školenia
MATERSKÉ ŠKOLY
PROJEKT „VEĎ TO UŽ AJ ŠKÔLKAR VIE“
Projekt je určený pre deti predškolského veku je zložený zo 6 tém, ktoré tvoria celok preventívneho programu. Už v tomto veku je dôležité dieťaťu vštepovať, že svoje zdravie si treba chrániť a vážiť. Taktiež by malo dieťa už v tomto veku vedieť, že svet v ktorom žijeme, skrýva aj rôzne nástrahy a nebezpečenstvá. Deti by sa teda mali v rámci svojich možností a pomocou našich preventívnych programov naučiť, ako takýmto nástrahám, nebezpečenstvám predchádzať a nespoliehať sa len na rodičov.
- Téma 1: „Kto si ja ťa nepoznám ?!“
Ide o tému kde si deti osvojujú pomocou didaktických hier ako sa správať pri kontakte s cudzou osobou na ulici ale aj doma. Taktiež ako sa nenechať nalákať a nestať obeťou trestnej činnosti.
Cieľ: Dieťa si utvára postoje a buduje hodnotovú orientáciu v sociálnom prostredí na základe skúsenosti získanej v interakcii s inými ľuďmi.
- Téma 2: „Aha čo sme našli“
Ide o tému kde si deti osvojujú pomocou didaktických hier ako sa správať pri kontakte s nebezpečnou vecou nájdenou na zemi. A taktiež bezpečný kontakt so zvieratami.
Cieľ: Dieťa premyslene reguluje vlastné, konanie a správanie.
- Téma 3: „Nebojme sa bubákov“
Ide o tému kde si deti osvojujú zvládať nástrahy a bezpečné správanie doma ale aj vonku pri hrách.
Cieľ: Dieťa premyslene reguluje vlastné, konanie a správanie.
- Téma 4: „Potvorka závislosť“
Ide o tému ohľadne návykového správania kde si deti vytvoria predstavu o návykovom správaní vo všeobecnosti.
Cieľ: Dieťa si vytvorí predstavu o podstate návykového správania. Téma je spätá s preventívnymi faktormi pri predchádzaní možného rizika vzniku závislostí.
- Téma 5: „Policajt je môj kamarát“
Téma sa zameriava na rozdelenie polícii ich funkcie a úlohy.
Cieľ: Dieťa si vytvorí predstavu o práci mestskej polície.
- Téma 6: „Čo má asi spoločné zebra, kolobežka a semafor?“
Téma je zameraná na dopravnú výchovu ktorá je zložená z dvoch častí teoretickej a praktickej. Ide o náučný program, ktorý tvorí samostatnú kapitolu počas ktorého si deti taktiež formou zážitkového učenia opakujú a osvojujú základné znalosti chodcov a cyklistov.
Cieľ: Dieťa získava základné vedomosti, znalosti, zručnosti a návyky sebaochrany v cestnej premávke.
ZÁKLADNÉ ŠKOLY
PROJEKT „ŠIKOVNÍ ŠKOLÁCI I.“
Cieľová skupina: I. stupeň ZŠ
- Téma 1: „Dopravná výchova“
Je pokračovanie predškolskej témy dopravnej výchovy. Je zložená z dvoch častí teoretickej a praktickej pre 1. – 2. ročník ZŠ a teoretickej časti 3. – 4. ročník . Ide o náučný program, ktorý tvorí samostatnú kapitolu počas ktorého si deti taktiež formou zážitkového učenia opakujú a osvojujú základné znalosti chodcov a cyklistov.
Cieľ: Dieťa získava základné vedomosti, znalosti, zručnosti a návyky sebaochrany v cestnej premávke.
- Téma 2: „Zodpovedný školák“
Ide o tému, ktorá je spojená z dvoch častí:
- Prvá časť je opakovanie tém predškoláka kde si deti opakujú pomocou didaktických hier ako sa správať pri kontakte s cudzou osobou na ulici ale aj doma. Taktiež ako sa nenechať nalákať a nestať obeťou trestnej činnosti, ako sa správať pri kontakte s nebezpečnou vecou nájdenou na zemi.
Cieľ: Dieťa si utvára postoje a buduje hodnotovú orientáciu v sociálnom prostredí na základe skúsenosti získanej v interakcii s inými ľuďmi, premyslene reguluje vlastné, konanie a správanie. - Druhá časť je zameraná na látkové závislosti alkohol a cigarety.
Cieľ: Eliminácia sociálno-patologických javov, dieťa si premyslene reguluje vlastné, konanie a správanie, dieťaťa dbá o svoje zdravie a vie sa orientovať v danej problematike.
- Prvá časť je opakovanie tém predškoláka kde si deti opakujú pomocou didaktických hier ako sa správať pri kontakte s cudzou osobou na ulici ale aj doma. Taktiež ako sa nenechať nalákať a nestať obeťou trestnej činnosti, ako sa správať pri kontakte s nebezpečnou vecou nájdenou na zemi.
- Téma 3: „Viem sa brániť“
Téma sa zaoberá elimináciou sociálno-patologického javu akým je šikanovanie.
Cieľ: Dieťa premyslene reguluje vlastné, konanie a správanie, vie sa orientovať v danej problematike.
- Téma 4: „Policajt je môj kamarát“
Ide o exkurziu na Mestskej polícii v Pezinku, ktorá je spojená s besedou. Téma sa zameriava na rozdelenie polícii ich funkcie a úlohy.
Cieľ: deti si vytvoria predstavu o práci mestskej polície.
PROJEKT „ŠIKOVNÍ ŠKOLÁCI II.“
Cieľová skupina: II. stupeň ZŠ
- Téma 1: „Látkové, nelátkové závislosti“
Vznik nelátkových, alebo látkových závislostí predstavuje vážne problémy, ktoré majú v našej spoločnosti neustále narastajúcu tendenciu. Skúsenosti ukazujú, že keby spoločnosť venovala viac pozornosti prevencii, dokázala by predchádzať niektorým negatívnym javom. Najviac ohrozenou skupinou populácie sú deti a mladi ľudia, preto tu hrá dôležitú rolu hlavne preventívna osveta. Mladi ľudia by mali vedieť čo sú drogy, ako vzniká závislosť a aké sú jej príznaky. Bojovať proti závislostiam nie je zbytočné, pretože keby sa zápas proti závislostiam formou výchovy, represie a ďalších opatrení neviedol, počet tragédii by bol oveľa väčší.
Téma je rozdelená na dve časti (min. 2 vyučovacie hodiny):
- Prvá časť sa zaoberá nelátkovými závislosťami, ako napr., závislosť na sektách, poruchy prijímania potravy, online technológiách (televízia, mobilné telefóny, počítačové hry....atď.)
- Druhá časť sa zaoberá látkovými závislosťami legálnymi (napr. kofeín, lieky, cigarety, alkohol...atď) a nelegálnymi vo všeobecnosti.
Cieľ: Eliminácia sociálno-patologických javov, dieťa si premyslene reguluje vlastné, konanie a správanie, dieťaťa dbá o svoje zdravie a vie sa orientovať v danej problematike
- Téma 2: „Viem sa brániť“
Téma sa zaoberá elimináciou sociálno-patologického javu akým je šikanovanie a kyberšikanovanie.
Cieľ: Dieťa premyslene reguluje vlastné, konanie a správanie, vie sa orientovať v danej problematike.
- Téma 3: „Právne povedomie školáka“
Téma je zameraná na právne povedomie dieťaťa z hľadiska zákonnej a sociálnej normy ide o normy konania a správania sa v spoločnosti. V rámci témy sa deti dozvedia o práci mestskej polície o rozdieloch medzi deviáciou, delikvenciou a závažným sociálno-patologickým javom akým je kriminalita.
Cieľ: dieťa premyslene reguluje vlastné, konanie a správanie, dieťa sa vie orientovať v danej problematike.
- Téma 4: „Medziľudské vzťahy a ľudské práva“(výchovný program)
Téma jasne opisuje v akej sfére sa budeme pohybovať. Hovoriť o ľudskej dôstojnosti znamená hovoriť o ľudských právach a tie sú pevne spojené so životom každého človeka. Naučme naše deti riešiť konflikty kultivovaným spôsobom. Ide o to ukázať deťom, že problém nie je v tom, ako konflikty vylúčiť zo života, ale ako ich kultivovane a s prehľadom vyriešiť.
Program je zameraný na rozvíjanie kľúčových kompetencií dieťaťa, konkrétne občianske, sociálne a komunikačné kompetencie. Deťom sa snažíme priblížiť základné informácie o úcte, sebaúcte, predsudkoch, nediskriminácii, diskriminácii, xenofóbii, rasizme, aby si uvedomili význam vytvárania kvalitných medziľudských vzťahov, nakoľko je dôležité poukázať na problematiku medziľudských vzťahov a nevedomosť niektorých pojmov v zmysle ľudských práv. Obsah programu tvorí 6 aktivít, sú nastavené tak, aby pomohli deťom lepšie pochopiť problematiku medziľudských vzťahov, základné ľudské práva a nadobudnúť komunikačné zručnosti. Každá aktivita má svoju štruktúru a jej kostru tvorí cieľ, kompetencie, obsahový a výkonný štandard, metódy, pomôcky, motivácia, realizácia, reflexia a pozorovanie.
Ak máte problémovú triedu alebo zlé sociálne vzťahy v triede podľa potreby vieme aktivity prispôsobiť danej problematike v triede.
STREDNÉ ŠKOLY
- Dopravná výchova.
- Prevencia nelátkových a látkových závislostí.
- Prevencia šikanovania a kyberšikanovania.
- Právne povedomie, medziľudské vzťahy a ľudské práva
SENIORI
PROJEKT „MAŤ POCIT BEZPEČIA“
Cieľom projektu je zvýšiť informovanosť o možnosti ochrany proti najčastejšie sa vyskytujúcemu druhu kriminality, s preventívnymi zásadami bezpečného chovania pri styku s rizikovými skupinami obyvateľov a bezpečnosť pri cestnej premávke. Informovať a poukázať na význam prevencie ako komplex aktivít smerujúcich k predchádzaniu kriminality. Získané znalosti, vedomosti a postoje: Osvojenie si preventívnych princípov ako sa chrániť doma, na ulici a bezpečnosť cestnej premávky. Zoznámenie sa s dôsledkami jednotlivých trestných činností. Poznanie a vypestovanie si návykov ako sa zachovať v určitých krízových situáciách. Zvýšený pocit bezpečia a tým nadobudnutá väčšia sebadôvera.
MIMOŠKOLSKÉ AKTIVITY
- Náučné programy zamerané na rôzne oblasti prevencie.
- Poradenská činnosť pre všetky vekové skupiny.
- Vytváranie spoločných programov s cieľom skvalitňovať život v meste.
INÉ PREVENTÍVNE AKTIVITY
- Prevenčno-bezpečnostné akcie pre širšiu verejnosť.
- Športovo-prevenčné akcie pre deti a širšiu verejnosť.
- Charitatívno-preventívne akcie.
- Publikačné a osvetové aktivity pre obyvateľov i návštevníkov mesta Pezinok.
Možnosť zaradenia aj iných tém besied - po predchádzajúcej vzájomnej dohode. Pokiaľ nie je uvedené inak, jednotlivé besedy sú vykonávané v rozsahu jednej vyučovacej hodiny t.j. 45 minút pre jednu triedu. V prípade potreby je možné dohodnúť väčší časový rozsah besedy individuálne, prípadne dohodnúť inú vhodnú formu prednášky či besedy.
Ak potrebujete podrobnejšie informácie k jednotlivým projektom, prednáškam, alebo besedám neváhajte sa nás spýtať.